Національна економіка є самодіючою системою. Її закони непохитні і невідворотні. Якщо державна влада діє відповідно до цих законів, то вона посилює економічний розвиток.

Янукович і К° управляли всупереч законам економіки - застосовували ручне керування і розподіл фінансових та матеріальних ресурсів задля окремих компаній, позбавляли усе розмаїття національних виробників притоку ресурсів.

Характерним для таких підходів є утискання доходів громадян. Це стосувалося заморожування зарплат бюджетників, урізання виплат соціально вразливим групам населення, зменшення матеріальних допомог при народженні дитини.

Вже через два роки після запровадження такої викривленої макроекономічної моделі українська економіка загальмувала свою динаміку, і почався спад.

Ми також побачили, що зграя Януковича, не чекаючи правових оцінок і рішень нового державного керівництва відносно своєї діяльності, через різні канали повивозила з України багатомільярдні суми валюти.

Це було зроблено через вилучення інвестицій, еміграцію капіталів, повернення іноземних кредитів, неповернення в Україну валютної виручки, вивезення готівки. Валютний обіг внаслідок цього дав тріщину, виникла загроза невиконання міжнародних і внутрішніх фінансових зобов'язань.

Ще один гіркий результат розгулу донецького фінансово-політичного клану - знищення десятків тисяч наших малих і середніх підприємств, що додатково послабило виробничий і фінансовий потенціал країни.

Постмайданівський уряд повинен був повернути економіці саморегулювання, укріпити фінанси, прибрати пута з ніг і рук малого та середнього бізнесу. На жаль, нова влада спочатку показала розгубленість, безініціативність, надмірну пусту галасливість, а потім переключила свою увагу на неекономічний фронт.

Події в Криму і на Донбасі, розкрадений воєнний бюджет, розрив газової торгівлі з Росією, гасла люстрації, боротьби з корупцією, децентралізації влади створили чудові умови для уникнення розмови про крах економіки, який розпочався.

Потім громада зрозуміла, що нова влада не усунула ключові елементи з моделі управління, яку вона успадкувала від Януковича. Виходить, запроваджена ним схема корупційних надходжень вертикальними потоками їх цілком влаштовує?

Не було навіть суттєвих змін до успадкованого державного бюджету, що переслідував інтереси конкретних осіб з Партії регіонів. Не дивно, що економіка ще більше занурилася у безодню свого розвалу і фінансової руїни.

Час був втрачений, економічний стан погіршився. Держава частково втратила довіру західних країн, тупцюючи на залишках людського безправ'я і пригноблення. Нам не довіряють ні політики, ні кредитори.

По-перше, вони не розуміють пасивності у питанні повернення на батьківщину награбованого корупціонерами та олігархами. По-друге, вони остерігаються чергових корупційних халеп. Можливості ж для валютно-фінансової стабілізації за допомогою світового співтовариства були ще у перші місяці після революції.

Нова влада зайняла виразні позиції щодо вирішення проблем економіки лише в кінці 2014 року, коли в парламенті почався бюджетний процес. Що ж нового вона запропонувала, і чи спроможна вона вивести країну з безодні кризи?

Чи сприяє збідніння народу його розвитку

Уряд, очевидно, не побачив загрози падіння виробництва і пов'язаних з цим проблем: скорочення робочих місць, зменшення доходів громадян, збільшення невиплат зарплати, падіння прибутків та інвестицій в економіці. Можливо, він вважав, що з ними можна жити, або був переконаний, що вони другорядні.

Можливо, уряд сподівається, що вихід економіки з кризи відбувається сам по собі - варто лише збалансувати, скажімо, доходи й видатки бюджету чи врегулювати проблему погашення зовнішнього державного боргу.

Цікава також позиція міністра фінансів, яка недавно заявила, що країна вже подолала кризу. Очевидно, у нашого уряду своя криза, бо живе він іншим життям.

Головна його увага, як випливає з нових ініціатив, - скорочення людського споживання в країні. Кабмін, зокрема, запропонував такі нововведення.

1. Заморожування мінімальних зарплат, пенсій, соціальних допомог. Це при надзвичайних темпах інфляції цін, які за рік можуть досягти 60-80%.

2. Зниження рівня оплати праці бюджетників - лікарів, вчителів, викладачів, державних і соціальних службовців, працівників культури шляхом скасування поточних доплат і премій.

3. Підвищення термінів виходу на пенсію і необхідного стажу для багатьох категорій працівників.

4. Додаткове оподаткування доходів громадян внаслідок введення воєнного податку, оподаткування житла, подвійного оподаткування працюючих пенсіонерів і одинарного - непрацюючих, податку за експлуатацію авто з двигунами вище середньої потужності, податку на відсотки за банківськими депозитами, додаткових митних платежів за імпортні товари і послуги.

Також уряд мав намір ввести податок на перевищення витрат сімей над їх доходами. Цю ідею треба визнати абсурдною. Навіть у чинного складу народних депутатів вистачило глузду її відкинути.

Інша сумнівна інновація, очевидно, залишиться лише на папері. Мається на увазі застосування пониженої ставки єдиного соціального внеску у випадку, якщо на підприємствах середня зарплата підвищується мінімум утричі.

Ще одна пропозиція уряду - підвищення ставок рентної плати за видобуток корисних копалин, зокрема чотирикратне зростання рентної плати за видобуток газу. Це рішення відкрило Кабміну вікно для перегляду внутрішніх цін на газ, а за цим - для багатократного підвищення тарифів на усі види комунальних послуг.

Очевидно, що зниження доходів і рівня споживання громадян стало домінуючим трендом влади і стосується у більшій чи меншій мірі усіх громадян країни.

Наші сім'ї зазнали подвійного матеріального удару: через фактичне зниження зарплат, пенсій і соціальних допомог, в тому числі у зв'язку із зростанням податків, а також через реальне падіння рівня доходів, пенсій і соціальних виплат в умовах втрати платоспроможності гривні від шаленої цінової інфляції.

Офіційна статистика оцінює зниження реальної середньої зарплати за перші три місяці 2015 року на 21,3%. Щодо втрати реальних надходжень у людей, які утримуються державою, статистика мовчить.

Думаю, однак, що не буде перебільшенням визнати: темпи їх падіння з початку 2015 року становили, як мінімум, 45-50%. Це при тому, що вже у 2013 році рівень життя в Україні був найнижчим у Європі.

Важко пригадати подібні випадки у новітній історії, коли влада на підставі законодавчих рішень абсолютно знижувала доходи своїх громадян. Можна згадати лише Китай, де панує авторитарно-партократичний режим.

За рік до Пекінської Олімпіади 2008 року ЦК Компартії Китаю видав постанову про зниження середньої зарплати з 565 юанів до 465 юанів. Причиною була нестача коштів для побудови олімпійських об'єктів. У цій країні інтереси людей на другому плані, і демократією там не пахне.

З економічної точки зору, вольове рішення про зниження абсолютного і відносного рівнів доходів і споживання в Україні є передумовою скорочення платоспроможності людей і відповідного звуження місткості внутрішнього ринку.

За перші чотири місяці 2015 року роздрібний товарообіг в Україні у незмінних цінах зменшився порівняно з тим же періодом 2014 року на 26,7%. Звуження внутрішнього ринку стискає можливості національних та іноземних виробників і, зрозуміло, провокує падіння випуску споживчих товарів і послуг.

Нагадаю, що обсяги людського споживання продукції внутрішнього виробництва разом із сумою капітальних інвестицій та обсягом витрат на державне управління кількісно дорівнюють об'єму ВВП країни.

Враховуючи, що внутрішні інвестиції впали більш ніж удвічі, не дивно, що ми отримали у 2015 році таке карколомне, небачене з 1994 року зменшення показника ВВП: за перший квартал - майже на 18%.

До того ж, зниження доходів громадян призводить не тільки до скорочення людського споживання. Воно спричиняє зменшення банківських і сімейних накопичень. У результаті, в 2015 році не утворюються фонди інвестиційного капіталу, що міг би вкладатися у розвиток виробництва у наступних роках. Тому не виникатимуть можливості зростання економіки і в найближчому майбутньому.

Можна сказати, що кризова рецесія економіки, яка почалася у 2012-2014 роках через моральну деградацію традиційних галузей та фінансові зловживання попередньої влади, прискорилася у 2015 році. Головна причина - неприпустимі помилки нової влади у макроекономічному і фінансовому регулюванні.

Можливо, урядовці сподівалися зменшити загальний платіжний попит для стримування інфляції цін та девальвації валютного курсу грошової одиниці. Для цього в деяких країнах іноді використовувалося заморожування зарплат і пенсій.

Однак ніхто не зменшував рівень людських доходів фізично, абсолютно, адже це недопустимо ні політично, ні морально. Проте в наших реаліях зменшення доходів громадян ефекту не дає: інфляція продовжує бурхливо зростати.

Причиною інфляції у перші чотири місяці 2015 року є адміністративне підвищення цін на газ, тепло, воду, електроенергію, а також продовження практики багатомільярдної грошової емісії зусиллями НБУ.

Останній діяв через механізм кредитного рефінансування банківського сектора, а також через викуп у банків державних облігацій, за допомогою яких кредитується прямий і непрямий дефіцит бюджету. Всього дефіцит останнього становитиме за рік близько 200 млрд грн. І служить він головним чином безперспективному субсидуванню збиткових державних монополій і банків.

Так, за січень-лютий, коли відбувалася галопуюча інфляція, Нацбанк набув у власність державних облігацій на 21,2 млрд грн, а сальдо надання і повернення кредитів рефінансування банків становили 10,2 млрд грн. Тобто в середньому за місяць ці два джерела спричиняли незабезпечену емісію грошей на 15,7 млрд грн.

Така динаміка грошової емісії відповідала темпам 2014 року. Тоді щомісячна сума емісії за рахунок цих двох джерел становила близько 25 млрд грн - з рекордним знеціненням національної грошової одиниці.

Слід врахувати, що у 2015 році темпи падіння обсягів виробництва і внутрішньої торгівлі значно прискорилися і знизилися проти 2014 року приблизно на 20%.

Отже, і грошей потрібно менше. Тому й стався стрибок інфляції, вищий, ніж у попередньому році: за п'ять місяців 2015 року - 140%. Це більш ніж удвічі вище, ніж передбачалося законом про бюджет.

Нічого дивного в тому, що уряд фактично підштовхує інфляцію. Завдяки їй доходи урядової скарбниці у перші чотири місяці значно перевищують видатки, і чиновники рапортують про профіцит бюджету як про своє досягнення.

Нічого нового. Інфляція цін життєво необхідна нещирій владі. Інфляція діє як джерело незаконного збагачення бюрократії і додатковий податок на людей.

Отже, одним - простим громадянам - збідніння і пригноблення, іншим - державним та олігархічним корпораціям - додаткові, штучно створені бариші завдяки бюджетним субсидіям та штучно роздутій інфляції.

Видимість боротьби з інфляцією і девальвацією, а насправді - потурання цим процесам задля перетягування суспільної фінансової ковдри на бік корумпованої бюрократії та її політичних партнерів.

Харківська міська рада не змогла через суд стягнути з приватного підприємства «Альта-Л», яке чотири роки користувалося без договору оренди земельною ділянкою 1,15 га, компенсацію в розмірі 1,34 млн грн. Про це йдеться у рішенні Віщого господарського суду від 25 червня.

З 2010 року ПП «Альта-Л» належить право власності на нерухомість площею 8 тис кв м в Харкові по вул. Тернопільська, 6.

ПП «Альта-Л» за допомогою судового рішення в 2010 році стало власником нежитлових будівель площею8,18 тис м2 на вулиці Тернопільскій.

В 2014 році представники міськради під час перевірки виявили, що «Альта-Л» з 1 листопада 2011 року по 31 жовтня 2014 року використовувало земельну ділянку по вулиці Тернопільській без правових підстав. Крім того, фірма не сплачує за оренду цієї землі.

Після результатів перевірки Харківська міськрада звернулася до суду з вимогою повернути їй спірну ділянку та виплатити компенсацію. Але суд першої інстанції вирішив, що повернення земельної ділянки приведе до порушення права «Альта-л» на будівлю, яка належить йому на правах власності. Також суд постановив, що фірма не повинна сплачувати компенсацію за оренду землі, бо жодного відповідного договору з міською владою вона не укладала. Крім того, міськрада не змогла в суді довести вірність своїх розрахунків компенсації, яку вона хотіла отримати.

Ці рішення першої інстанції були підтверджені апеляційним судом, тепер їх підтвердив і касаційний суд.

«Альта-Л» зареєстрований по вулиці Артема, 46 та належить ПАТ «Мега-Трейд». За цією ж адресою розташований офіс «Мегабанку» Віктора Суботіна та Олени Жукової

Акціонерами ПАТ «Мега-Трейд» є ТОВ «КУА Грі», ТОВ «Куа «Діводор» та Прат «СК «Мега-гарант-Життя». Останній належить майже 30 відсотків акцій.

Акціонерами «Мега-гарант-Життя» (32335917) є ТОВ «ФК «Інвеста», ПАТ «Корпоративний капітал» та ПАТ «Стратег».

Бенефіціарами ТОВ «ФК «Інвеста» вказані Юрій Животченко та депутат Харківської облради, гендиректор заводу «Турбоатом» Віктор Суботін.

Правительство решило добиться отмены банковской тайны в Украине. Уже разработан законопроект, в соответствии с которым планируется предоставить доступ к информации о счетах граждан правоохранительным и контролирующим органам (прокуратуре, СБУ, МВД, Государственной фискальной службе, Национальному антикоррупционному бюро и Антимонопольному комитету). Пока они могут получать подобную информацию только о предприятиях и физлицах-предпринимателях. О содержании счетов граждан можно узнать лишь по решению суда.

Инициатива связана с тем, что правительство желает создать более-менее полный реестр состоятельных людей, за счет которых можно пополнить госбюджет. Так, по замыслу чиновников, всех граждан, годовой доход которых превышает 50 млн. грн., отнесут к отдельной категории налогоплательщиков.

Несмотря на то что во многих странах мира банковская тайна является одним из основополагающих принципов функционирования финансовой системы (например, в Швейцарии это понятие существует с 1713 года), в последнее время степень секретности данных о частных накоплениях подверглась корректировке. Так, еще в прошлом году во время Брюссельского саммита ЕС достигнута договоренность об автоматическом обмене информацией о любых видах доходов всех банковских клиентов, чьи счета открыты на территории ЕС.

Впрочем, эксперты считают подобную практику в Украине несколько преждевременной. «Развитые страны готовы к раскрытию таких данных, так как вполне способны предотвратить незаконное их использование. В нашей стране это может привести к серьезным злоупотреблениям. Ведь украинские банки зависимы от государства, а значит сильно подвержены влиянию правительства», — говорит партнер юридической фирмы FELIX Оксана Кобзар.

Теоретически чиновники могут подвергнуться уголовному преследованию за незаконный сбор сведений о банковской тайне и за ее неправомерное разглашение. Но не все так просто. «На практике привлечь чиновника к ответственности по служебным статьям, например превышение полномочий или халатность, практически невозможно. Поэтому в случае открытия банковской тайны украинцы станут гораздо уязвимее перед лицом государства, нежели граждане развитых стран», — объясняет Кобзар.

Усугубляет ситуацию отсутствие четких механизмов контроля над запросами правоохранительных органов о содержании счетов предприятий и граждан. «Инициатива Кабмина может создать условия для разнообразных злоупотреблений и расширения черного рынка по торговле информацией о физических лицах, в том числе и данными об операциях на их банковских счетах. Безусловно, последствием такого непродуманного решения станет перемещение в тень значительной части расчетов с участием физических лиц, а также отток средств физических лиц из банков», — считает директор юридического департамента Кредобанка Николай Змерзлый.

Правовой нигилизм властей может спровоцировать состоятельных граждан, не желающих показывать свои реальные доходы, к эвакуации средств из украинских банков. Самый простой вариант — перевод денег за рубеж. Для финучреждений это может оказаться критичным, поскольку они и так потеряли в ликвидности, — с начала 2014 года вкладчиками со счетов изъято 75 млрд. грн. и $14,8 млрд. «Доверие населения к банковской системе сейчас находится на рекордно низком уровне, его придется долго и кропотливо восстанавливать, а на это уйдут годы», — считает зампред правления Сбербанка России Ирина Князева.

Прокуратура не змогла через суд змусити обслуговуючий кооператив «ЖБК «СБС Сонячний» повернути територіальній громаді Харкова земельну ділянку площею 3,89 га. Таке рішення прийнявГосподарський суд Харківської області 22 червня.

В 2009 році Харківська міськрада безкоштовно виділила «Сонячному» землю під будівництво житла. Ділянка знаходиться у Лісопарку неподалік від центру міста. Вартість ділянки складає 13,48 млн грн.

В квітні 2015 року прокуратура звернулася до суду з позовом, у якому просила визнати незаконним рішення харківських депутатів про передачу землі кооперативу. Бо «СБС Сонячний» не відповідає умовам, за якими житлово-будівельні кооперативи можуть безкоштовно і поза конкурсом отримувати землю.

На даний час будівництво на цій ділянці так і не розпочалося, хоча за рішенням сесії про видачу землі, об’єкт мав бути побудований ще в 2012 році.

Суд вирішив, що прокурор не довів порушення законодавства, а тому відмовив у задоволенні позову.

Засновниками ОК «ЖБК «СБС Сонячний» сьогодні є Борис Славутський, Олег Когута та Світлана Грабарчук. Остання є партнеркою екс-нардепа Інни Богословської по ТОВ «Пруденс», основним видом якого є адвокатська діяльність.

Департамент інфраструктури Харківської міської ради 7 липня уклав угоду з ТОВ «ВСП Констракшн» щодо реконструкції трамвайного переїзду просп. Перемоги – просп. Людвіга Свободи. Вартість угоди складає 9,20 млн грн. Про це повідомляється у «Віснику державних закупівель». Роботи заплановані на 2015-2016 рр. коштом місцевого бюджету.

Протяжність трамвайної колії – 108 м. Реконструкція передбачає демонтаж старих рейкових колій та розробку котловану. Передбачено влаштування двошарової основи з щебеню фракції 20-40мм товщиною 350мм та шару з гранвідсіву товщиною 50мм під плити з готовими рейковими каналами. Після монтажу залізобетонних плит заливається шар бетону товщиною 70мм. На підходах мають провести відновлення трамвайної колії.

«ВСП Констракшн» належить Ользі та Миколі Чепуркам з Комсомольська Полтавської області, а також Даніїлу Сінгуцькому та Дмитру Ільченку.

До лютого цього року директором «ВСП Констракшн» був Вадим Сінгуцький (батько Даніїла). Його тесть – Олександр Іоффе – був співзасновником ТОВ «Науково-виробниче об’єднання екологічних технологій» разом з Наталією Остапчук, дружиною екс-начальника ДП «Південна залізниця» (головний офіс базується у Харкові) Віктора Остапчука, який є народним депутатом і входить до групи Віталя Хомутинніка «Відродження».

Єдиним конкурентом на торгах було ТОВ «Українські технології будівництва» Максима Момота та Вікторії Хмирової.

Від початку цього року «ВСП Констракшн» вже отримало замовлень на ремонт трамвайних переїздів у Харкові на суму 51,61 млн грн.

Держкомпанії «Надра України» не вдалося в судовому порядку добитися визнання за нею 35% у проекті зі спільної діяльності на Сахалінському родовищі. Про це свідчить рішенняГосподарського суду м.Києва від 22 червня.

З 2007 року НАК «Надра України» мало 35% в об’єднанні щодо спільної діяльності на Сахалінському родовищі разом з ДП «Полтаванафтогазгеологія» і ЗАТ «Девон».

У 2012 році НАК «Надра України» продало ці 35% ТОВ «Голден Деррік» за 13,80 млн грн. У листопаді минулого року рішенням суду договір розірвано, оскільки «Голден Деррік» повністю не розплатився за придбану частку – мав заборгованість 5,95 млн грн. У січні рішення було підтверджене в апеляції.

Як повідомив прокурор, після рішення суду НАК «Надра України» направило листа учасникам договору визнати за нею право власності на 35% у проекті, але отримало відмову.

Суд відзначив, що спірне право власності на 35% у проекті не підлягає державній реєстрації, а має посвідчуватися виключно положеннями договору про спільну діяльність. Для поновлення права власності НАК «Надра України» необхідно внести зміни до договору. Втім, як свідчать матеріали справи, інші сторони договору відмовляються вносити такі зміни.

Внесення змін до договору можливе або за згодою сторін, або у судовому порядку в разі існування спору. Прокурор не подав позову про внесення змін до договору, обрав неналежний спосіб захисту права НАК «Надра України». У зв’язку з цим суд у позові відмовив.

У 2012-2013 роках НАК «Надра України» продало фірмі «Голден Деррік» за трохи більше ніж 20 млн грн. частки одразу у трьох проектах видобутку газу на одному з найбільших газових родовищ України – Сахалінському. У листопаді-жовтні минулого року НАК «Надра України» розірвало в судах всі три договори. За даними держкомпанії, Завдяки цим договорам, всього за два роки «Голден Деррік» заробив близько 120 млн грн.

Засновниками ТОВ «Голден Деррік» є НАК «Надра України» і кіпрська компанія «Хартлог Лімітед».

ТОВ «Голден Деррік» пов’язанеіз бізнес-середовищем екс-міністрів Миколи Присяжнюка, Едуарда Ставицького і колишнього народного депутата Юрія Іванющенка.