Статьи
Наркоторговці зазвичай розраховуються швидше за інших людей, бо хочуть залишитися живими. Для розробників програмного забезпечення це одна з підказок, які можуть свідчити про те, що відповідна операція є відмиванням незаконно отриманих грошей. ПЗ для протидії відмиванню коштів (AML, від англійського anti-money laundering) відстежує фінансові транзакції та складає списки осіб, які можуть бути задіяні в переказуванні доходів від злочинної діяльності.
Зараз замовники стали витрачати більше на таке ПЗ. За оцінками аналітичної компанії Celent, цьогоріч фінансові корпорації витратили на нього близько $825 млн, торік — $675 млн. У дослідницькій компанії Technavio прогнозують, що ринок такого ПЗ в майбутньому зростатиме на понад 11% щороку. Почасти це зумовлено тим, що держави дедалі оперативніше карають структури, що не виявляють належної пильності. Deutsche Bank лише цього року оштрафували на $827 млн. Уряди, позиціонуючи себе борцями зі злочинністю, вимагають, аби прокурори їхніх країн переслідували не лише компанії, а й працівників. За словами аналітика в Celent Ніла Каткова, з кожним роком протидія відмиванню коштів активізується: майже на 10% у США, Канаді та ЄС, і приблизно на 15% в Австралії, Гонконгу, Малайзії та Сінгапурі. Навіть борці з бюрократією в Адміністрації Дональда Трампа навряд чи обмежуватимуть регулювання в цій сфері.
Девід Стюарт із компанії-гіганта SAS вважає, що в більшості банків на дотримання регуляторних вимог у цій сфері зараз припадає від половини до 70% усього бюджету на виконання законодавства. Проведене цього року консалтинговою групою Duff & Phelps дослідження виявило, що зазвичай фінансові фірми витрачають понад 4% своїх доходів на дотримання законодавства, а у 2022 році ці видатки прогнозуються на рівні 10%.
Багато маячків, через які програма блокує транзакцію або посилає сигнал про необхідність перевірки, дуже прості. Круглі суми викликають більше підозр, ніж некруглі. Різкі коливання кількості й сум переказів теж. А ще коли гроші кладуться на рахунок через численні філіали. Свою роль відіграє й місцева культура. Сесі Мудіґонда, продукт-менеджер в Oracle, розповідає, що їхній софт вважає транзакції, пов’язані зі Сходом України, більш ризикованими, ніж із Заходом, де слабший вплив Росії. Програма враховує навіть вік. За словами Майкла Кента, директора сервісу грошових переказів Azimo, шахраї, які проводять непропорційно великі перекази, крадуть персональні дані старших людей і молоді.
Софт полює на інформацію про фальшування документів особами, чиє ім’я вже фігурує в списках підозрюваних. Така особа може видати себе, якщо відкриє акаунт із паролем або телефонним номером, який раніше використовувався людьми, уже поміченими в корупції. Лондонська фірма ComplyAdvantage ліцензує ПЗ, яке генерує довгі списки підозрюваних у незаконній діяльності, просіюючи сотні мільйонів статей у ЗМІ, а тоді вираховує, які транзакції можуть бути вигідні цим особам.
Коли ділки переказують доходи від високоприбуткової злочинної діяльності, їх зазвичай маскують під законні торгові операції. Програма AML360, розроблена сінгапурською фірмою, сигналізує про такі випадки. Керівник компанії Деніел Роджерс каже, що цей софт відстежує калейдоскоп маячків, як-от маршрути суден, місцеперебування виробників товарів і коливання їхніх цін. ПЗ «помічає», скажімо, коли фірма імпортує дорогу нержавіючу сталь, тоді як поблизу є дешевша, або якщо витрати імпортера на мідь зростають, коли її ціна падає.
Наступний крок для ПЗ AML — прорив у кількості й типах оброблених даних. Торік в SAS запустили Visual Investigator, розробка якого обійшлася приблизно в $1 млрд. Ця програма встановлює зв’язки між фінансовими транзакціями й текстами та зображеннями в соцмережах. Так можна виявити, наприклад, коли ресторан має на рахунках забагато коштів, хоча його популярність в інтернеті мала. Або якщо отримувач платежу поїхав кататися на лижах із клептократом.
Під час використання ПЗ SAS більше половини відмічених транзакцій закінчилися повідомленнями до відповідних інстанцій про підозрілу діяльність. Голова консалтингового відділу в лондонській компанії Duff & Phelps Монік Меліс вважає, що регулятори мають систематично оприлюднювати рапорти, які допомагали виявити незаконну діяльність, щоб кількість хибних повідомлень у майбутньому зменшилася. Тоді програми можна буде налаштовувати точніше, аби боротися з новою проблемою, про яку говорить Софі Лаґуанель з паризької компанії FircoSoft, розробника технологій для боротьби з відмиванням грошей: із технічно підкованими шахраями, які вивчають принципи роботи такого софту й обходять його пастки.
Чи варто аналітикам боятися втратити роботу через це? Напевно, ні. За багатьма відміченими підозрілими транзакціями все-таки доведеться стежити людям. Наприклад, роботи не поменшало в німецької консалтингової компанії Berlin Risk, яка непомітно досліджує характер і доходи людей, поговоривши з 20 їх знайомих. За словами старшого партнера в компанії Карстена Ґірша, «Робот ніколи не опитуватиме джерела». Чи це вже наступний крок?
- Информация о материале
Існують різні моделі надання адміністративних послуг. Ідеальний спосіб їх отримання — онлайн. Однак Україні потрібен ще не один рік для впорядкування законодавства та розбудови технічної інфраструктури.
Найбільш поширеними наразі стали Центри надання адміністративних послуг — ЦНАП. Зазвичай це спеціально облаштоване приміщення, у якому є можливість отримати широкий спектр адміністративних послуг у комфортних умовах.
Проте коли йдеться про надання послуг у громадах, які включають багато населених пунктів, то єдиний офіс ЦНАП не завжди буде достатнім рішенням. Крім набору послуг і комфорту, важливим є питання територіальної доступності.
Тут може бути корисним досвід програми «U-LEAD з Європою», яка у співпраціі з Славутською громадою запустила перший в Україні мобільний ЦНАП.
Мобільний ЦНАП — це спеціально обладнаний транспортний засіб, у якому облаштовані два повноцінні робочі місця для надання адміністративних послуг.
Прийом громадян здійснюється всередині транспортного засобу. У ньому є системи обігріву та кондиціонування повітря, три місця для відвідувачів, резервний генератор живлення. Завдяки компактному пандусу можуть обслуговуватися особи з інвалідністю. Мобільний ЦНАП може працювати у будь-яку пору року і будь-де.
У яких випадках доцільно планувати запуск мобільного ЦНАП у громаді? Він потрібен для тих громад, у складі яких є багато віддалених невеликих населених пунктів, де неефективно або неможливо облаштувати стаціонарні приміщення.
У таких селах попит на послуги доволі помірний, там складно знайти кваліфікований персонал, а витрати на створення офісу економічно невиправдані. Натомість мобільний ЦНАП може відвідувати населені пункти за гнучким графіком залежно від потреб споживачів, заощаджуючи їх час та кошти.
Мобільний ЦНАП виправданий лише тоді, коли громада має «класичний» ЦНАП. Для роботи у мобільному центрі потрібен кваліфікований персонал та потужний бек-офіс, який зможе опрацьовувати заяви на послуги будь-якої складності.
І для «класичного», і для мобільного центрів найважливіше питання — набір послуг. Потенційно для ОТГ це можуть бути майже всі адміністративні послуги.
Оскільки Славута перебуває у процесі об'єднання, то на першому етапі ЦНАП надаватиме 80 послуг. Серед них — субсидії, державні допомоги, послуги з реєстрації нерухомості та бізнесу, вклеювання фото в паспорт після 25 та 45 років.
Наразі цей мобільний ЦНАП працюватиме у сусідніх селах на основі договору про співробітництво територіальних громад. У разі згоди Державної міграційної служби у мобільному ЦНАП можна буде встановити обладнання для видачі паспортів.
У мобільному ЦНАП можна оплатити надання адміністративних послуг через банківський POS-термінал. Також однією з опцій є кейс з обладнанням, що дозволяє обслуговувати громадян удома — хворих чи осіб дуже похилого віку.
Логічним є питання економічної складової мобільного ЦНАП. Програма «U-LEAD з Європою» та місто Славута інвестували у мобільний центр 1,6 млн грн. Додатковими витратами є зарплата водія, заправка автомобіля — близько 10 л на день для маршруту до 100 км, невеликі щомісячні витрати на мобільний інтернет.
Якщо протягом дня буде надаватися хоча б кілька платних адміністративних послуг, наприклад, щодо реєстрації нерухомості, то ці витрати будуть покриватися. У разі наявності у мобільному ЦНАП ще й паспортних послуг він може бути рентабельним. Хочеться сподіватися, що практика підтвердить ці прогнози.
Найважливіше, щоб споживачі адміністративних послуг були задоволені, а мобільний ЦНАП став одним із символів позитивних перетворень в Україні.
- Информация о материале
Депутат от пропрезидентской фракции БПП Ирина Луценко на нынешней неделе внесёт в парламент законопроект, регулирующий деятельность Национального антикоррупционного бюро (НАБУ) с тем, «чтобы снять противоречия, возникающие в работе бюро». Об этой инициативе рассказал накануне генпрокурор Юрий Луценко. В качестве примера он привёл ситуации, возникающие при снятии детективами НАБУ информации с мобильных телефонов: «Говорю уважаемому директору, у тебя есть разрешение суда на снятие информации с 17 абонентов мобильной связи, а снял ты со 114, а значит, почти со ста человек ты снял информацию незаконно, что является нарушением конституционных прав. Вообще-то за это предусмотрена уголовная ответственность, так что давай это уладим». Между тем, по словам руководителя ГПУ, Сытник ответил отказом на предложение разобраться в ситуации.
Генпрокурор не раз жёстко критиковал работу НАБУ и заявлял, что детективы бюро используют контрабандную технику.
На этой неделе парламентарии работают в комитетах и округах, однако уже в ближайшие пленарные будни украинцы снова станут свидетелями наступления законодателей от коалиционных фракций, а также представителей других силовых ведомств на позиции НАБУ. Во всяком случае так считает замглавы парламентского комитета по вопросам предотвращения и противодействия коррупции, внефракционный народный депутат Виктор Чумак. Парламентарий прогнозирует: тотальная дискредитация антикоррупционных институтов государства будет продолжаться.
— Когда прекратится горячая стадия войны между НАБУ с одной стороны и Генпрокуратурой и СБУ с другой?
— Война идёт против всей антикоррупционной системы: Егора Соболева с должности главы антикоррупционного комитета убрали, на НАБУ нападают периодически. Скоро будут всех, кто говорит о важности борьбы с коррупцией, придавливать. Вот это и есть война. Не НАБУ является ключевой целью. Бюро — это лишь инструмент. Петру Алексеевичу просто очень хочется обуздать всех, кто проводит антикоррупционную линию, и спокойно идти на выборы.
— Лидеры фракций БПП Артур Герасимов и «Народного фронта» Максим Бурбак зарегистрировали законопроект об увольнении главы НАБУ Артёма Сытника, однако скоропостижно и без пояснения причин отозвали документ из повестки. Как вы считаете, почему?
— Сложно сказать, почему именно это произошло, но очевидно одно: власть не остановится. Вдумайтесь: было предпринято 9 попыток провести через комитет законопроекты, касающиеся НАЗК. Однако НАЗК они приструнили с помощью лояльности госпожи Корчак, поэтому там они чувствуют себя более-менее спокойно. Теперь силы сконцентрировались на другом направлении. Вот посмотрите, ещё до Нового года они попытаются протянуть своего аудитора для НАБУ. Первый шаг сделан: Соболева сняли, так что комитетский карт-бланш получен.
Недавно я встречался с представителями западных посольств. Обсуждали перспективы антикоррупционной политики. Так вот, я высказал мнение, что все усилия для создания и деятельности всех антикоррупционных органов являются хотя и необходимой, но ошибочной целью. Главная причина наших проблем — олигархи и система управления, которую они построили. Система полной монополии в экономике, политике, в СМИ и судебной сфере. Без полного разрушения этой уродливой системы мы всегда будем ходить по кругу и возвращаться к отправной точке.
— Некоторые эксперты говорят, что подконтрольные исполнительной власти ГПУ и СБУ периодически осуществляют нападки на НАБУ с одной целью — полностью дискредитировать «автономную» структуру. Как вы считаете, это реально в принципе?
— Нападки на НАБУ — продуманные системные действия власти, они будут продолжаться. Сейчас, по моей информации, будут попытки дискредитировать персонально Сытника. Будут говорить о нарушениях процедуры его назначения, о том, что он неправильно заполнял декларацию и так далее.
— Есть ли предпосылки для сглаживания конфликта межу силовыми и антикоррупционными структурами?
— А зачем? Это даже хорошо, что оно всё бурлит. Это означает, что они не договариваются, что отсутствует круговая порука. Надо понимать, что МВД, СБУ, Генеральная прокуратура — это старые, пронизанные метастазами коррупции правоохранительные ведомства. Все они являются системными коррупционными органами, поэтому будут и дальше воевать с новосозданными антикоррупционными структурами.
— Представители НАБУ часто говорят о коррумпированности судов, настаивая на необходимости создания специального антикоррупционного суда. Кстати, о необходимости создания такого суда при каждом удобном случае говорят и наши западные партнёры. Как вы считаете, почему процесс пробуксовывает?
— Всё предельно просто. Одно из условий создания антикоррупционного суда — независимый конкурс, к которому будут привлечены западные специалисты. Поэтому власть, понимая, что такой суд может действительно стать более-менее независимым, и тянет кота за хвост.
— Для улучшения эффективности работы НАБУ следует ли наделить сотрудников правом прослушки?
— Сегодня таким правом пользуется МВД, СБУ и Государственная пограничная служба. А законопроект о наделении детективов НАБУ правом прослушки наш комитет одобрил давным-давно. Точно также лежит в комитете и законопроект, позволяющий работать агентам НАБУ под прикрытием. Так что все, кто говорят, что таких наработок нет, просто врут. Другой вопрос, что парламент не хочет принимать данные документы.
- Информация о материале
Відділ освіти на Харківщині витрачає сотні тисяч гривень на фейкову проектно-кошторисну документацію
Відділ освіти, молоді та спорту Золочівської РДА уклав угоду з ТОВ «Проектбуд-інжиніринг» щодо виготовлення проектно-кошторисної документації вартістю 207 тис. грн.
Про це стало відомо з сайту «Прозорро».
Мова йде про коригування проектно-кошторисної документації (робочого проекту) по об’єкту: «Реконструкція з застосуванням енергозберігаючих технологій будівлі їдальні Удянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені Героя Радянського Союзу М.М.Угловського.
Цікаво, що у грудні 2016 року Відділ освіти замовив та оплатив ТОВ «Стальконструкція» розробку проектно-кошторисної документації саме по цьому проекту. Тоді вартість проекту коштувала 188 тис. грн.
У серпні відділ освіти уклав угоду з ТОВ «Атлантіс Схід Компані» на проведення реконструкції будівлі їдальні на суму 2,427 млн. грн.
Роботи мали бути виконані до кінця цього року. Але через деякий час була укладена додаткова угода й строки робіт передвинули до кінця 2018 року.
Тепер відділ освіти замовляє фактично новий проект реконструкції вже за 207 тис. Грн.
Тож виникає питання до чиновників, які спочатку замовили один проект, потім за цим проектом не змогли завершити реконструкцію й зараз намагаються витратити ще 207 тис. грн. на новий проект, після чого зросте сума самої реконструкції.
ТОВ «Проектбуд-інжиніринг» створене влітку 2017 року.
Засновниками ТОВ «Проектбуд-інжиніринг» є Наталія Ковальова та Наталія Степаненко.
Степаненко є серед засновників ТОВ «Оксі-артбуд», яка приймала участь у сумнівних торгах, що проводив відділ освіти Дергачівської РДА.
Директором фірми є Валентин Вєтрєнніков.
- Информация о материале
Експерти YouControl презентують результати першого в Україні опитування щодо поширення та різновидів внутрішньої корупції серед українських компаній. За його результатами, 44% компаній відчули лобіювання до співпраці конкретних компаній-підрядників, 24,8% вимагають від порушника відшкодування збитків, а 47% компаній не мають спеціального плану дій щодо виявлення та усунення внутрішньої корупції.
Одним з факторів стримування розвитку бізнесу в Україні є корупція серед державних органів. Та мало хто сьогодні приділяє увагу внутрішній корупції.
Внутрішня корупція в бізнесі — це зловживання посадовим становищем, нечесні дії в обмін на гроші чи особисту вигоду співробітників компанії.
Вона надзвичайно поширена в українському бізнес-середовищі та несе компаніям фінансові і репутаційні збитки. Явища корупції серед компаній чи корпорацій впливають на бізнес-клімат в цілому.
Саме тому компанія YouControl провела опитування щодо внутрішньої корупції в бізнесі, в якому взяло участь півтисячі осіб, переважно власники та директори, бухгалтери і юристи малого та середнього бізнесу.
За результатами опитування, найпоширеніші випадки внутрішньої корупції в українському бізнесі:
44% – компаній відчули лобіювання до співпраці конкретних компаній-підрядників
40% – стикнулось з “крадіжкою” клієнтів чи проектів компанії
38,5% – стикнулось зі злиттям конфіденційної інформації конкурентам або членам їхніх родин
21% – помітили дублювання співробітником надання профільних послуг в якості ФОПа у робочий час
Якщо факт корупції на підприємстві зафіксований, тоді українські компанії:
24,8% – вимагають від порушника відшкодування збитків
12% – заносять співробітніка-корупціонера у чорний список для HRів
51,7% – звільнюють неблагонадійного працівника
6% компаній звертаються до правоохоронців через працівників-крадіїв
Бізнес-процеси щодо запобігання внутрішній корупції в Україні розвинені мало:
47% компаній не мають спеціального compliance (плану дій) щодо виявлення та усунення внутрішньої корупції
31% компаній планують його створити
22% компаній вже користується антикорупційним комплаєнсом
Також дослідження показало, що 76% представників малого та середнього бізнесу уникають шахраїв у компаніях за допомогою ділової розвідки.
Опитування стало основою для першого спецпроекту YouControl “Внутрішня корупція”, в якому будуть представлені найкращі світові практики з протидії внутрішній корупції, поради світових форензік-експертів. Він вийде у четвер, 21 грудня, в блозі на сайті компанії.
YouControl — аналітична система, яка з понад 40 джерел формує досьє на кожну компанію України на основі відкритих даних, відстежує зміни в держреєстрах та візуалізує зв’язки між афілійованими особами. Унікальна технологія YouControl дозволяє за хвилину отримати актуальну (на час запиту) інформацію про компанію або ФОП. Функція моніторингу щоденно повідомляє про зміни відповідно до даних з офіційних джерел.
- Информация о материале
На фоні «війн антикорупціонерів« та феєричних подій довкола екс-президента Грузії Міхеіла Саакашвілі в інформаційному полі досить несправедливо загубилася не менш цікава подія.
Ще не дійшла справа до другого читання законопроекту про зміни у виборче законодавство щодо введення пропорційної системи з відкритими списками, як у Верховній Раді зареєстрували законопроект, яким пропонується проводити вибори до парламенту виключно за мажоритарною системою.
Звісно, як зазначали українські ЗМІ, голосування за проект закону №3112-1 у першому читанні стало несподіванкою навіть для самих народних обранців, а тому появи деякого опору в майбутньому слід було очікувати.
Зокрема, вірогідним виглядав варіант, коли до другого читання законопроект суттєво змінять, бо ж насправді пропорційна система не надто до душі деяким нардепам, мандатні амбіції яких на майбутнє пропорційна система суттєво утискає.
Але пропозиції повернутися до мажоритарки не очікував ніхто.
Однак це трапилось. І трапилось трішки більше, ніж за місяць від моменту позитивного голосування за виборчий кодекс. Цікаво, що ініціатором повернення до мажоритарної виборчої системи стала досить яскрава особистість – народний депутат Олег Барна.
На його думку, «народ України вже давно переконався, що при системній партійній безвідповідальності та відсутності політичної культури потрібна виключно мажоритарна система виборів». Вона, як зазначено в пояснювальній записці до законопроекту, має низку переваг, серед яких:
– Персональна відповідальність депутата перед виборцями, які за нього проголосували;
– Відносно простий порядок підрахунку голосів, простота адміністрування виборів, зрозумілість виборчої системи та процедури голосування для виборців;
– Праця депутата відбувається в інтересах виборців округу;
– Свобода дій депутата, оскільки він залежить лише від виборців округу, а не олігархів, яким належить партія.
Також автор законопроекту констатує, що переважна більшість населення не хоче долучатися до партійної діяльності та бути членами будь-яких партій через повну зневіреність і відсутність партійної відповідальності.
«У зв’язку з цим виникає логічне запитання: чому три відсотки населення мають узурпувати владу?
Таким чином, виключно пропорційна система виборів, яка нав’язується політичними партіями, призведе до того, що народ України буде позбавлений права брати участь у державотворенні, тому що кандидати до Верховної Ради України будуть формуватися згідно з партійними списками, які затверджуватимуться на з’їздах політичних партій, а самі депутати будуть підзвітні партійним проектам», – йдеться в пояснювальній записці.
Чесно кажучи, з такою аргументацією не погодитись дійсно складно, бо ж політична активність українців у плані партійного будівництва залишає бажати кращого. А як формуються виборчі списки партій у нашій країні – це добре відомо. Крім того, не посперечаєшся і з політичною теорією, відповідно до якої саме мажоритарна система вважається найпростішою.
Разом з тим, навіть не аналізуючи недоліків мажоритарки, одразу напрошуються два прості запитання.
Перше. Як відомо, 7 листопада парламентарі в першому читанні проголосували за проект змін до виборчого законодавства, відповідно до якого виборчу систему пропонується змінити не на чисто пропорційну, а на пропорційну з відкритими списками.
Але прихильник повернення до мажоритарки в пояснювальній записці до свого законопроекту не згадав про це жодним словом.
Так, при обґрунтуванні свого законопроекту автори переважно опираються на чинне законодавство. Але ж, по-перше, наразі в нас діє не пропорційна, а змішана виборча система. А по-друге, здається логічним, що, будучи народним депутатом, ти маєш бути в курсі всього, за що голосує Верховна Рада.
Тому доречно було б апелювати, в тому числі, й до законопроекту, який наразі готується до другого читання, де, до слова, мажоритарна складова в якоюсь мірою залишається через систему відкритих списків і преференцій.
Друге. Чи можна погодитися з тим, що раз українці не беруть активної участі в партійному будівництві, то і підтримувати посилення ролі партій у політиці не потрібно?
Адже одним зі стимулів введення пропорційної системи нарівні з явищем «гречкозасівання» на мажоритарних округах якраз і є те, що, пройшовши до парламенту, мажоритарники часто лобіюють власні інтереси, а політичні партії не можуть відповідати за їхні дії.
Ну і зрештою – як не крути, але саме політичні партії з власними програмами, що відображають ту чи іншу стратегію розвитку держави, і є основними суб’єктами політичного життя.
Партії, вони нікуди не подінуться. Тому цей інститут в Україні потребує реанімації та підтримки, а не «добивання».
Тільки реалізуючи таку політику, матимемо шанс у майбутньому отримати політичні партії європейського зразка з власними усталеними поглядами і традиціями. А не політичні проекти, зроблені «під ключ» і під одну особу.
Звісно, як я вже писав раніше, пропорційна система з відкритими списками не є досконалою, як не є досконалою жодна з виборчих систем.
Але мажоритарка в багатомільйонній Україні – уже пройдений етап, який випробувано і пережито.
Наразі для подолання корупції в законодавчій владі, а також підвищення якості української політики необхідно шукати нові ефективні підходи. Потрібно рухатись далі, причому рухатись у правильному напрямку.
І хоча повернення до мажоритарної системи з огляду на рекомендації наших міжнародних партнерів – варіант маловірогідний, проте все ж маємо два діаметрально протилежні законопроекти. А це означає, що ризик, навіть не зробивши кроку вперед, зробити два назад, таки залишається.
- Информация о материале
Страница 123 из 1561
